• Home
  • O plemeni / About breed
    • Standard
    • Chovné podmínky
    • Povaha / Nature
    • Kdysi a dnes / History & today
    • Zdraví / Health
    • Barvy / Colours
    • Chov / Breeding
    • Články / Articles
  • Linky
    • chovatelské stanice / Kennels
    • Ostatní / Other
  • Akce / Events
    • Seznam / The List
    • Fotogalerie / Photogalery
  • Krysarik of The Year
  • SPECIAL
  • "Pokec"
  • Různé / Various
    • Vzkazovník
    • KPPPK
    • Portál info

Krysařík a zdraví - úrazy

Jedním z důvodů, proč konečná volba padla na krysaříka, nebyla pro mne jen barva hnědá s pálením, na kterou jsem zatížená, ale také to, že jde o plemeno poměrně hodně zdravé. Standard krysaříka nemá žádné nároky na extrémy ovlivňující zdraví, jako u jiných plemen. Neřešíme tak přehnaně „splácnuté" čumáky, extrémně kulatou hlavu, pidikrátké nohy, nebo tuny kožních vrásek navíc. Slabiny ale přeci jen existují, malé či větší.
Krysařík jako takový, má být pes, malý elegantní, ale přesto podsaditý, protože to ideál dle standardu praví - do výšky optimálních 22 cm a ideání váhy 2,6 kg se nemůže logicky vejít zvíře s příliš jemnou kostrou. Dnes sice najdeme i dosti pejsků splňující požadavek A) – tedy ideálních 22 cm, problémem je ovšem požadavek B), kdy takto vysocí psi obvykle mají váhu pod dvě kila, což je zase „ideálu" vzdáleno a takoví psi mají jemný výraz a stejně tak jemné končetiny, což způsobuje určitou křehkost. U mnoha psů tak postrádám dostatečnou sílu kostry, bohužel ona křehkost je často u rozhodčích vyzdvihována. I ideální jedinec je samozřejmě stále malým psem a je třeba s ním podle toho zacházet.

Úrazy jsem si dnes vybrala jako téma, protože jsou zkrátka jedním z aspektů chovu mini plemen a sama jsem se s nimi již setkala. Chovatelé chovající delší dobu než já, jistě také.

Co nemilého nás tedy může potkat ?
- pád z náruče (zejména u novopečených páníčků, nebo lidí co se na štěňátko přišli podívat, proto návštěvu vždy usadím na zem)
- neřízený skok z nábytku ve stylu já letííííím a nějak doletííííííím...ovšem ne vždy je „dolet" optimální a úraz je tu
- přibouchnutí do dveří doma či u auta
- zasednutí (krysařík miluje zavrtání se do dek a peřin), nebo přišlápnutí
- pád předmětu na krysaříka (většina nás asi zná postávající smečku kolem kuchyňské linky co kdyby „něco" dobrého spadlo,jenže co když to bude zrovna hrnec se sendvičovým dnem J J )
- divoká hra s ostatními psy (větší pes, který si hraje stylem „já tě připlácnu tlapou a ty už mi neutečeš", není zcela optimální)
- přímé napadení cizím psem (u krysaříka bohužel nemusí skončit úrazem, ale rovnou úmrtím)
- děti bez dozoru dospělých
- úraz při sportu (krysaříci se raději přerazí, než aby do toho nedali všechno, což je úžasné jaké mají nasazení, na agility na mě a mou fenu trenér užasle koukal, že je rychlá téměř jako border kolie, jen konstatoval „čekám kdy ji zašlápneš")

Tento výčet nemá být vyčerpávající, jen poukázat na možná úskalí, nejčastějších mechanických zranění - zlomenin. Stejně tak si nemyslím, že bychom, proto měli držet krysaříky jako skleníkové panenky z cukru. Jsou obratní, mrštní, rychle přemýšlí a to jsou naopak plusy, kterými možnostem úrazu dobře čelí.

Sama z vlastní zkušenosti již vím, že i samotný úraz a omezení po něm nutné k léčbě, snášejí naši malí „dobrmani" obdivuhodně srdnatě, ba naopak moji dva psi, u kterých jsem se setkala se zlomeninou se tvářili, že co jako mám za problém, když chtějí s bandáží skákat na gauč a dolů? Dohromady jsem se setkala se zlomeninami třemi, každá vznikla jinak. Jako první si smůla sedla na naši Ketty, která byla vysmáté sluníčko odmalinka. Hrála si s naší beardedkou Duffy, která bohužel špatně doskočila a průšvih byl na světě. Bylo vidět, že Duffy je z toho sama nešťastná, protože se chovala jinak velmi ohleduplně. Nikita, ten si ve své dorostenecké lehkovážnosti myslel, že když není na schodech do domu zábradlí, tak se klidně může skákat stylem výše zmíněným a křivý doskok z výšky asi 1,5 m byl zakončen lupnutím v kosti. Obě tyto nemilé nehody se řešily kostními hřeby s následnou rekonvalescencí (jak vysvětlit krysaříkovi – choď šest týdnů pomalu mi nikdo neřekl J)... Třetí nehoda už je spíše úsměvná, naše sluníčko Ketty si nevíme jak zlomila čtvrtý obratel na ocasu, což se neřešilo nijak, zkrátka se nechal volně zahojit.

Nejeden chovatel vám poví, že když se psovi zlomí noha, znamená to, že má „řídké" kosti, že je to dědičné, a bůh ví co dalšího, pročež případné zlomeniny urputně tají, aby jej někdo nepomluvil, že jejich psi „se lámou". Ano. Lámání kostí může být i dědičnou zátěží, domnívám se ale, že z 95 % u pražských krysaříků se jedná spíše o nehody, kdy prostě krysařík nemá takovou „trvanlivost" jako jiné větší plemeno.

Budu ráda, když se připojíte komentářem, jak to vidíte vy, případně jaké máte zkušenosti s případným řešením takových úrazů. Slyšela jsem už i možnosti při operacích použít nanovlákna, běžné jsou také vnější fixace. Třeba nám zkušenosti ostatních pomohou, až se s takovým problémem setkáme... I tak doufám a přeji si, aby se nepříjemnosti tohoto typu Vašim psům vyhnuly.

Martina Špundová (Jongal)

po úraze v příštím okamžiku hup na sedačkurekonvalescence pro příjezdu z nemocnice a proč bych jako nemohl litat po zahrade psi snáčejí úrazy lépe než lidé rekonvalsecence

 

 

Komentáře  

12
 
#11 Básník Špína 2011-10-25 04:31
Vypracovat studii narozených defektních štěňat u PK není skutečně špatný nápad :-) . Je tu jeden problém málokdo z chovatelů přizná, že jeho pes šampión dává defekty a tak jsou tyto informace zamlčovány.
Také by mě zajímalo na základě čeho skandinávští veterinární lékaři posuzují srdeční vady u štěňat, když dle mého názoru USG vyšetření u tak malého zvířete takovou rozlišovací schopnost nemá, ale bohužel skutečnost je taková jaká je. :sad:
Citovat
 
 
#10 Irena 2011-10-23 12:34
Myslím,že dnes v době internetu není problém si o tom či onom plemenu zjistit co nejvíce informací,popří padě se zeptat přímo u daného klubu.A mám podobnou zkušenost jako Katka,před více než 10lety jsem si pořídila kavalíra s p.p.,protože se mi líbil a o srdečních vadách jsem věděla prd no a dnes by to dalo taky minimálně na nějakou brožuru .. :lol: :lol:..... a opravdu neznám plemeno o kterém by se dalo říct že se v něm nevyskytují žádné choroby,těch chorob kterými trpí psi všeobecně je hrozně moc...alopecie,srůsty na páteři,padoucni ce,různé alergie,problém y se štítnou žlázou,jaterní shunty,nemoci srdce,rakovina, slepota,chlucho ta....a tak bych mohla pokračovat do aleluja...a krysařík se naštěstí řadí mezi ty zdravější :-).
Citovat
 
 
#9 KatkaK. 2011-10-23 11:22
Pěkné čtení a je dobré, že info o problémech se dá najít.
Když sem pořídila svého prvního modrého psa, o problémech s modrou sem toho moc nevěděla a teď po 11 letech společného soužití a snahy dozvědět se víc, bych mohla vydat knihu...nyní se řídím heslem never more ;-).
Určitě z krysek netřeba dělat kryply, patří k těm zdravějším, ale je dobře že se o problémech nemlčí.
Citovat
 
 
#8 Irena 2011-10-23 10:25
:lol: ...někdo tady objevil kouzlo internetu...,a nějak nemohu najít studie o výši věku dnešního krysaříka,stejn ě jako poměr kryptochidů v chovu u krysaříků v procentech,stej ně jako studii o srdečních chorobách výše jmenovaného plemene (pokud máte nějakou studii vypracovanou Špíno sem s ní)....a to jsou přitom ve Skandinávii z důvodu srdeční choroby utráceni...chudáčci malé štěňátka..nebo utrácejí i dospělé jedince?Když tam kontrolu vrhu dělají veterináři? Protože existují tzv. skryté srdeční vady,které se projeví až ve věku 5-6let věku zvířete do té doby je nelze odhalit,ale možná jsou už skandinávci dál...potom by mohli poradit angličanům jak srdeční vadu odhalit již při kontrole vrhu v cca 8týdnech věku štěněte,aby nemuseli kavalíry honit na preventivky v 5letech i dřív i později...
...
Citovat
 
 
#7 Básník Špína 2011-10-23 09:38
Obecně k srsti:
homepage.usask.ca/.../...
translate.google.cz/.../...
www.ehow.com/.../
variaredogs.co.uk/.../...
civavyanahaci.com/cl0004.php
Obecně ke kryptorchismu
samojed.net/.../...
www.ivis.org/.../IVIS.pdf
Zdraví
Básník Špína (pseudonym) 8)
Citovat
 
 
#6 R. Popková 2011-10-23 08:35
Zdravím, zaobírala jsem teď pár dnů svým jiným, "zdravějším" plemenem ;-)
Ale tak totot téma je zde pro mě zajímavé.

Nechodím kolem PK tak dlouho, abych mohla vynášet v tomto směru soudy a závěry (na rozdíl asi od Básníka Špíny, jenž nám zde nazančuje že se jíma si zaobírá déle).Nicméně nějaké závěry si pomalu snad tvořím.

Ad. zlomeniny. Predispozice je patrně možná. Gen k této našli údajně i u jezevčíků...ale protože neznám žádné poměry např. ve srovnání s jorky, čivavami a jinými malými plemeny, netroufám si říci, zda PK je ve zlomeninách nějak "napřed".

Ad. lysivost. Z mého pohledu bych o výrocíh o ní byla asi také opatrná. Nemyslím si, že je to vysloveně problém plemene, spíš opravdu modré barvy. Sama mám doam jedince, kterému v roce na bonitaci napsali lysivost uší (byl v období prvního velkého přerodu srsti) a v roce a půl měl uši krásně zarostlé...tak stejně si nemyslím, že řídší srst je totéž co lysivost. Další moje fena, která vládne tímto typem jemnější srsti (nevím zda má v sobě hnědý gen), ku mému údivu po svém prvém vrhu se osrstilak stylem, že má tvrdé pevlné chlupy i na břiše mezi zadními bradavkami...to asi nebude mít lysivost...

Ad. kryptorchidi. Ano to plně souhlasím, že v popualci PK jí je asi požehnaně.

Ve všech případech, které se u mě doma vyskytli od tématu srsti až po téma krypťáci (naštěstí zlomeniny ještě ne), nemůžu však říct, že je to "barvou". Hnědému psovi uši zarostli stejně jako černé feně....kouli neměl černý s genem a další černý má problémy s jejímspouštěním , kdežto všichni 3 u nás odchovaní hnědí byli s varlaty ok.....spíš mi toto vede k jistým předkům než k barvě.

Ad. dlouhověkost. Z mého pozorování, musím vyvrátit všeobecně módně podporovaný výrok, že s postupem kvality krmení (patrně granulkami) a veterinárním vývojem, se naši psi dožívají vyššího věku:( U většiny by tomu tak možná bylo, kdyby bohužel na ně nepůsobila tak známá civilizační rakovina. Z mého pozorování většina psů umírá na ní a další přidružené civilizační choroby, než na opotřebení organismu věkem....Tam jsme to se zdokonalenou péčí o psy akorát tak dopracovali.

Vzhlede k zde zmiňovaným problémům si ale také nemyslím, že je na tom PK nějak výrazně špatně vzhledme k průměrné psí populaci.
A také mám za život vysledováno jedno: i z téměř zdravého plemene (psi netrpí žádnými nadměrnými optížemi žádné metly choroby nemají až tak geneticky zakódovány) lidé svými pozorováními, testy a diagnózami jsou schopni udělat plemeno úplně kryploidní....i tam dospěl rozvoj veterinární medicíny 8)

Takže jo, je třeba na zdraví koukat, ale tak jaksi i zde s mírou a "zdravým rozumem". A nějak si nemyslím, že většina zde diskutujících si myslí, že je pupek světa a zavírá před takovými věcmi oči...ono se dobře moralizuje, když nevíme co sám pro "ozdravení" plemene dělá anonym ;-)

PS ale lepší v chovu slušní anonymové než někteří nepojmenovateln í jmenovití :P
Citovat
 
 
#5 Básník Špína 2011-10-23 07:34
Skutečně??????? To chcete říci, že PK je zdravé plemeno? :lol: Chce si to vidět na špičku nosu.
Ano i já znám psa PK co ve svých 13ti letech dokáže každý den běhat se svým majitelem hodinu v kuse, ale to se obávám, že je výjimka. A o dlouhokověkosti se dalo mluvit u PK dříve, dnes se PK s bídou dožije 12,5 let v průměru.
To nevidíte ty lysé uši (ostatně velmi často jsou u tak oblíbené hnědé se znaky)? Takové zvíře nemá ani náhodou dostat na výstavě výbornou, jak se často stává, ale má být nekompromisně vyloučeno z posuzování. Já neznám modrého PK, který v dospělosti měl kvalitní srst. To chcete říci, že v chovu se nevyskytuje folikulární dysplazie? ostatně i černá heterozygotní zvířata pro recesivně založené barvy mají často řídkou srst.
A co se týká kryptorchidů, zdá se to třeba tvrdé, ale zhruba 70% psů PK často jiné barvy než černá s pálením má skutečně v pytlíku jenom jednu gulku (prostě to nejsou jedinci s normálníma gulama :-) .
ale, ale v chovu jsou skutečně zvířata, která přenáší na potomky kardiovaskulárn í choroby, jen se zatvrzele mlčí. Chudák pak zvíře, s tímto postižením, které je pak prodáno do Skandinávie za 900 - 1000 Euro (je v tom barva). Takové zvíře po prohlídce veterinárním lékařem a po zjištění srdeční vady je pak nemilosrdně utraceno. To se ve Skandinávii skutečně děje, tam se nedělají kontroly vrhů, ale dělá je veterinární lékař.
a trvrzení, že krysařík, který si do roka a do dne nezlomí nohu bylo myšleno s nadsázkou.
Tak nevím kdo chce tady psa bít.
Obyvatelé této země si myslí, že jsme pupek světa, ale zatím jsme odvrácená část těla. Nelze se pořád plácat po ramenou jak je všechno dobré, ale je třeba vidět problémy a řešit je.
Citovat
 
 
#4 Jongal 2011-10-22 21:31
Jojo, známým si zlomil nohu beardeťák před nějakou dobou a dokonce nešťastně v růstové zóně. Taky myslím že krysařík může bez problémů sportoat, holt ale je třeba počítat s tím, že když nešťastně odskočí z kladiny kryska, může to mít jiné náslekdy, než třeba u ovčáka... Ireo a máš pravdu, škoda krásného plemn jeko je kavalír, kdysi jsem po něm mžourala, ale po zjištění problémů se srdcem jsem od toho upustila...i moje veterinářka zatím co měla několikero kavalírků, tak ani jeden neumřel "věkem", všichni na srdce :-(, škoda že hodně majitelům je zatěžko i platba léků...
Citovat
 
 
#3 Irena 2011-10-22 21:25
Básník Špína jak příznačný pseudonym...zlomit nohu si může každý pes,moji krysaříci běhají coursing,agilit y a nohu neměl zlomenou zatím žádný a to jedné fence budou 4roky a taky má v předcích Harise z Hvězdičky..nějak teorie tady selhávají že? Krysaříci a kardiaci??? K smíchu,zabrusle te ke kavalírům a nebudete stačit vali oči,kolik jich v 5letech končí na prášcích..kolaps průdušnice co anglický buldok o krysaříkovi jsem zatím neslyšela a lysá zvířata skočte k šarpejům mrknout na problémy se srstí,ekzémy...atd.Osobně znám 6majitelů krysaříků co se jim jejich krysařík dožil 16let. Jak se to říká kdo chce psa bít,vždycky si hůl najde....nebo v tomto případě kdo chce hodit špínu vždycky se nějaká najde že??? :P
Citovat
 
 
#2 Jongal 2011-10-22 14:48
Nesouhlasím s tvrzením, že do roka si každý pes musí zlomit nohu....často je to o blbé náhodě a jak píši výše ano, samozřejmě, může sehrát roli i predispozice, ael myslím že je to minimum případů....no a kryptorchidi? přizná je někdo? myslím dospělé?....lysých zvířat fakt moc nevedím...

A jen bych ocenila, kdyby se tento pseudonym představil, snad není problém tu diskutovat pod svým vlastním jménem, pokud se za názory nestydím.....
Citovat
 
12
Obnovit seznam komentářů
RSS informační kanál kometářů k tomuto článku.
Přidat komentář
JComments

Související články

  • Fontanela
  • Luxace pately
  • Defekty ocasu
  • Pokyny pro očkování psů a koček
  • Luxace pately - seznam veterinárních lékařů s akareditací pro vyhodnocení
Poslední příspěvky "Pokec"
  • Nadstandardní péče o členy chovatelského klubu (10)
  • Připomínkování směrnic klubu (22)
  • Nahodilé téma (159)
  • BARF - moderní slovo? (16)
  • Srst - krátká nebo dlouhá? (118)
Banner
Banner
Databáze
Banner
Inzerce
Banner
Přihlášení



  • Zapomenuté heslo?
  • Zapomenuté uživatelské jméno?

Webdesign WEBMINI.cz